HemNyheterRaimondo: Förenta staterna är på en "vändpunkt" av chipbrist

Raimondo: Förenta staterna är på en "vändpunkt" av chipbrist

Gina Raimondo, USA: s sekreterare, sade att det var dags att allvarligt överväga att återuppta amerikanska halvledarchiproduktionen, eftersom den globala bilindustrin skiftades till elbilar.

Enligt ett tal på detroit Economic Club (Detroit Economic Club) på måndag, kommer Raimondo att uppmana kongressen att passera 52 miljarder dollar för att öka produktionen av halvledarchips i USA och främja regeringens ansträngningar för att underlätta försörjningskedjans spänningar.
Den fortsatta chipbristen är outhärdlig för återförsäljare, vilket tvingar bilpriserna och orsakat uppskattningsvis 210 miljarder dollar i produktionsförluster till globala bilproducenter, ett tryck som förväntas lätta över tiden.

"Vi är på vändpunkt och vi måste välja," berättade Raimondo i en intervju.

"Om vi ​​verkligen vill återställa Amerikas ledarskap i den globala ekonomin måste vi börja med att återuppbygga halvledarindustrin."

Raimondo förväntas delta i det rundabordet, tillsammans med kongressman Debbie Dingell, D-Dearborn, Sen. Gary Peters, D-Bloomfield Township, Sen. Debbie Stabenow, D-Lansing, UAW-ordförande Ray Curry och andra.
"Michigan bör förstå vad en hälsosam och dynamisk tillverkningsindustri betyder till en statens ekonomi och vad som händer när tillverkningen är på randen av förstörelse," sa Raimondo förra veckan. "
Hon tror att den nya infrastrukturlagen på $ 1 kommer att hjälpa Michigans tillverkning och återanställning, men hon säger att mer pengar behövs för att konsolidera USA: s dominerande ställning på den framväxande elbilmarknaden.
Senaten passerade en proposition i juni för att ge 52 miljarder dollar för tillverkning av inhemsk chip, inklusive en bestämmelse spearheaded av Peters att avsätta 2 miljarder dollar för mogna processchips för bilar.
Räkningen har dock ännu inte beaktats i representanthuset.
Raimondo sade att pengarna är avgörande för att uppnå Bids mål, och Biden hoppas att hälften av alla nya bilar som säljs av 2030 kommer att vara elfordon, som använder fler chips än bensin och dieselbilar.
"Vi måste uppnå detta mål, vilket är nödvändigt för Förenta staternas ekonomiska konkurrenskraft, det är nödvändigt om vi ska uppnå våra klimatmål, och det är nödvändigt att skapa jobb," sa hon. "

"Detta är icke-förhandlingsbart.
Så blir frågan hur kan vi uppnå dessa mål?
Jag berättar nu att om kongressen inte snabbt finansierar chip-lagen, kommer vi inte att kunna uppnå dessa mål.
"

I september bad handelsavdelningen automakers, chipföretag och andra företag i halvledarförsörjningskedjan för att lämna in uppgifter om deras inventering, försäljning och chipanvändning för att identifiera flaskhalsar och förbättra insynen.
Kravet är frivilligt, men Raimondo varnar för att regeringen kan åberopa försvarsproduktionslagen (försvarsproduktionslagen, DPA) för att tvinga företag att följa om det behövs.

Flera företag har uttryckt oro för att de kommer att bli tvungna att tillhandahålla känslig proprietär information, eller att kravet fastställer ett prejudikat som kan replikeras i andra länder.
Raimondo sade att om chipagen är godkänd, kommer det inte att påverka de företag som kommer att få de medel som krävs enligt lagen.
Hon tillade att 150 företag från hela världen hade svarat på begäran, som hon sa "överträffade mina förväntningar", men sa att hon inte kunde kommentera kvaliteten på svaret eftersom hennes team fortfarande utvärderade data.
"Det är för tidigt att säga om vi behöver åberopa DPA," sa hon.
Detta är fortfarande ett alternativ för oss. "
"Den här typen av försörjningskedjans planering, övervakning och ledning är mycket värdefull för bilindustrin eftersom det gör det möjligt för oss att förutse problem innan de blir till kriser", sa hon. "
"Det här gör det möjligt för oss att göra strategiska investeringar på rätt plats i försörjningskedjan, så det är uppriktigt att bilföretag inte längre möta den situation de står inför."